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To consult us

You can make appointments at the Student Advice and Counseling Center (SACC) by phone, e-mail, or just by dropping by.It is not shameful or embarrassing to get help. Please do not worry about your teachers, advisors, and/or friends finding out about your counseling sessions. We protect student privacy and we are obligated to keep all counseling confidential.Our student counseling services are free, so please contact us.

Making counseling appointments / inquiries (general)

Please check the “Privacy Policy” before making inquiries.

Appointments / Inquiries (general)

Appointments / Inquiries (general)

Please contact us here for appointments as well as general inquiries.
It may take some time to answer your questions. Please call us by phone for urgent matters.

Email
  • yoyaku(at)sacc.hokudai.ac.jp (Student Counseling Office, International Student Counseling Office, general inquiries)
  • aso(at)sacc.hokudai.ac.jp (Accessibility Services Office: support for disabilities, illness, gender dysphoria)
For counseling appointments, please include the following details.

Subject

  • Counseling appointment
    *If you are mailing the Accessibility Services Office, please write “Concerning learning difficulties” in the subject line.

Text message

  • Name / phonetic reading in katakana
  • Department, Grade, Student Number
  • Contact phone number
  • Counseling content
    Examples for the Student or International Student Counseling Offices: I am worried about taking a course; I have a bad friendship; I can’t communicate with my advisor; I can’t adjust to life in Japan; etc.
    Examples for the Accessibility Services Office: It is difficult for me to hear in some classes due to hearing loss; I can’t take notes; I need assistance with a wheelchair; etc.
TEL
  • 011-706-7463(Japanese)
  • 011-706-8001(English available at this number.)
    Reception Desk hours: Monday~Friday 9:00 ~17:00 (Excluding holidays and the New Year period)
Reception Desk:
  • Student Communication Station 2nd Floor
    Reception hours: Monday~Friday 9:00~17:00 (Excluding holidays and the New Year period)
    *For more details please refer to the Access Page.

教職員・ご家族

教職員・ご家族の方へ

当センターでは、学生への間接的な支援の一環として、教職員やご家族へのコンサルテーション(学生に関する専門的な相談・助言)や、研修(FD/SD)を行っています。コンサルテーションの予約は、電話、メール、来所で受け付けております。

内容の複雑さにもよりますが、コンサルテーションは、電話で行うことも可能です。お電話でのコンサルテーションをご希望の場合は、予約の際にお知らせください。

Email
  • yoyaku(at)sacc.hokudai.ac.jp(学生相談室・留学生相談室の予約 、その他センター全般に関するお問合せ)
  • aso(at)sacc.hokudai.ac.jp(アクセシビリティ支援室(障害・病気や性別違和等のある学生の修学支援)の予約・相談)
相談予約の場合は、下記内容をご記載ください。

件名

  • 「コンサルテーション予約」としてください。

本文

  • お名前・ふりがな
  • ご所属及び役職(教職員の場合)
  • 予約希望日時・連絡先電話番号、または内線番号
    (※折り返し電話にて日程を調整します)
  • 相談内容
    例:指導学生への対応の仕方について、
    学生に対する相談室利用の勧め方について
    お子さんへの対応方法、接し方を知りたい、…等
教職員向けのFD/SDの依頼の場合は、下記内容をご記載ください。

件名

  • 「FD/SD依頼」としてください。

本文

  • お名前・ふりがな
  • ご所属及び役職(教職員の場合)
  • FD/SD開催を希望されるおおよその時期
  • 連絡先電話番号、または内線番号
電話
  • 011-706-7463
    受付時間:月~金曜日 9:00~17:00(祝日・休日及び年末年始を除く)
窓口
  • 学生交流ステーション2階 受付
    受付時間:月~金曜日の9:00~17:00(祝日・休日及び年末年始を除く)
    ※詳しくは「アクセスページ」をご確認ください。

緊急時の連絡先

緊急時の連絡先

あなた自身や友人が緊急対応を必要とする場合、以下の番号に電話をし、状況を伝えて支援を求めてください。

救急車を呼ぶ 119

あなたが、自傷・他害の衝動を抑えられないと感じたら、迷わずに近隣の医療機関を受診するか、救急車を呼んでください。

あなたの友人や指導学生が、妄想や幻聴を経験したり、現実見当識がなくなっているような状態に見えたりしたら、近隣の医療機関を受診するか、救急車を呼んでください。

警察を呼ぶ 110

あなたの友人や指導学生が、自傷・他害行為を行っている場合、もしくは切迫した危険がある場合は、関係者の安全確保のために、すぐに警察を呼んでください。

北海道いのちの電話(24時間) 011-231-4343 

あなたが、自傷や自殺をしたいと感じてしまった時には、ぜひいのちの電話に電話をかけてください。あまりにも辛いときは、死ぬことが唯一の道のように感じてしまいますが、辛さのピークは、時間とともに薄れます。そのつらい時間をやり過ごすために、いのちの電話にかけてみましょう。

北海道救急医療・広域災害情報システム 0120-20-8699

医療機関案内サービスや休日・夜間の当番医を探すことができます。
https://www.qq.pref.hokkaido.jp/qq/qq01.asp

イベント予約

イベント予約

学生相談室への直接のお問い合わせをご希望の方は、こちらをご利用ください。

電話
  • 011-706-7463
    受付時間:月~金曜日 9:00~17:00(祝日・休日及び年末年始を除く)
Email
  • inq(at)sacc.hokudai.ac.jp
イベントへの参加お申込の場合は、下記内容をご記載ください。

件名

  • 「イベント予約」としてください。

本文

  • 参加するイベントの名称
  • お名前(ふりがな)
  • 所属
  • 延期や場所の変更など、緊急情報の連絡先(メールアドレス・または電話番号)

The process of counseling

Step 1

Make an appointment by email or phone. If counselors are available, we are also able to accommodate walk-in sessions.
If this is your first time at the Student Advice and Counseling Center, please go to the reception desk 15 minutes before your session.

Step 2

Fill out the documents and sign the consent form.

Informed Consent for Counseling Services

Step 3

Have your initial session with a counselor.

Step 4

For ongoing counseling sessions, gathering information, and defining counseling goals/future plans happen over several sessions.

Step 5

Work according to the counseling plan and toward your set goals. Modify goals and approaches as necessary.

Step 6

Evaluate goal achievement and counseling. If necessary, please come again anytime to consult us.

Become a peer supporter

Hokkaido University takes applications for peer supporters at designated times throughout the year. Peer supporters are paid part-time staff (administrative assistant) of the university. Check out the peer support unit web site or come to the Center for more information.

Thinking about visiting us?

If you would like to make a counseling appointment, please call us, email us, or even just drop by in person. Students with appointments are given priority, so we recommend making an appointment.